dissabte, 7 de març del 2026

En record de Salvador Maspoch i Estany

En Salvador com a Soldat de Llança, amb l'equipació dels anys cinquanta
 

Aquest 6 de març, ens ha arribat la trista notícia del traspàs del company Salvador Maspoch i Estany, a l’edat de 93 anys. Recordem algunes pinzellades del seu pas per l’entitat i algunes imatges de l’arxiu.

Imatge dels anys seixanta, amb l'equipació de les noves cuirasses i escuts. En Salvador al bell mig de la imatge

Es va incorporar a l’entitat l’any 1954, tot just tornar del servei militar. En aquella època eren una trentena de nois, que en paraules seves “formaven una gran pinya”. Eren els temps en que la formació assajava tres dies, la setmana abans de Setmana Santa, al Pati dels Lluïsos.

Armats de l'any 1966. En Salvador a la primera fila dels drets, el quart per l'esquerra

Va ser durant aquells anys quan se li va acudir el pas de desfilada conegut ara com a Pas Maspoch, una variant del pas de combat però amb les llances orientades a l’interior de les files. L’any 1962 van estrenar les cuirasses amb l’àliga al pit, cuirasses que encara es fan servir.

A l'esquerra: any 1981 a Llavaneres. En Salvador a la fila del darrere, el primer per la dreta. 
A la dreta: any 1983 a Llavaneres. En Salvador a la segona fila, dret, el primer per la dreta. 

Va estar desfilant al maniple, sempre com a Soldat de Llança, fins a la supressió de les Processons a finals dels anys seixanta, retornant a l’activitat el 1981 amb la participació a la Processó de Sant Andreu de Llavaneres, on va desfilar fins l’any 1989. Va deixar de desfilar, per motius de salut, l’any 1990 just el primer any del retorn a Mataró.

Any 1987 a Llavaneres. Fent l'Estrella davant de l'Ajuntament (en Salvador el segon al costat del Decurió) i fent un Encreuament Llarg

Durant aquests anys de pertinença al Maniple, com ja hem esmentat va participar a les Processons prèvies a la supressió i a Llavaneres, a sortides emblemàtiques com la de Montserrat (1988), i a la Trobada d’Armats, de Girona (1990). L’any 2004 era un dels que va veure desfilar a totes les agrupacions participants des de la Tribuna d’Honor, a la Trobada d’Armats de Mataró. També va fer de figurant a la Passió, com a soldat.

La Passió a les Caputxines, any 1983, i al pati de Valldemia, any 1985. En Salvador a l'esquerra d'ambdues imatges

Com a persona, tenia un posat seriós, però també era molt de la broma. Persona sempre crítica amb l’acció de govern, o sigui de les diferents Juntes Directives. A les reunions i Assemblees, sempre s’esperava alguna intervenció “de les seves” i quan no deia res se li demanava que la fes, i sempre tenia alguna cosa a dir.

Participants a la desfilada a Montserrat de l'any 1988. En Salvador a la darrera fila, el tercer per l'esquerra

L’any 2018 i en el decurs de la presentació de la Revista i els cartells dels Armats, els companys Just Cabré, Josep Maria Herrero (+) i ell mateix van dur a terme una animada conversa on van explicar una part de la seves vivències com a Armats durant l'etapa de les seves participacions a les desfilades. Tot un recull de petits detalls de la nostra història.

Any 2018. Presentació de la Revista i Cartells. A la taula, d'esquerra a dreta: Jordi Cervantes, Just Cabré, Jordi Martorell, Josep Maria Herrero i Salvador Maspoch

L’any 1999, any en que va néixer la Revista dels Armats, va ser nomenat Banderer d’Honor i a la Costellada d’aquell any va rebre l’obsequi que en deixava constància. El 25 de maig del 2007, juntament amb altres companys i en el decurs del Sopar Social va rebre la insígnia d’Or pels més de 50 anys de soci.

 

Residència de Sant Josep 28 de juliol del 2016. D'esquerra a dreta: Jordi Llinàs, Emili Amorós, Jordi Romagosa i Salvador Maspoch.

La vetlla es durà a terme els dies 7 i 8 i l’acte de comiat el dia 8 a les 12 del migdia al Tanatori de Mataró.

Vagin des d’aquí els nostres condols per a tota la seva família. Descansi en pau.

 

(Fotografies: Arxiu Armats) 

Jordi Romagosa i Nebot 

dissabte, 28 de febrer del 2026

Acte de presentació de Cartells i Revista 2026

 

El passat dissabte 21 de febrer, i en el marc del nostre Castrum, es van presentar al públic els cartells i la revista de la temporada 2026 dels Armats.

La temporada 2026 ja es va encetar amb la participació a la Trobada de Vila-Real i tots els actes del Nadal, com acostuma a ser tradicional per part de l’entitat, amb la col·laboració amb diferents pessebres vivents i als Pastorets de Mataró. No obstant això, l’acte de presentació de cartells i revista, el que abans es feia en format de roda de premsa, esdevé el punt de sortida de les activitats de Setmana Santa de la nostra entitat.

L’acte va comptar amb la presència del Banderer d’Honor d’enguany, l’armat Josep Riera, companys de les confraries de la ciutat, socis i sòcies de l’entitat i representants del consistori: el regidor Xesco Gomar (PSC) i Alfons Canela (Junts).

Intervenció de Joaquim Valls, president dels Armats de Mataró

L’acte va començar amb unes paraules de benvinguda del President d’Armats de Mataró, Sr. Joaquim Valls, que va agrair la presencia dels assistents i va presentar els eixos principals de la temporada i la seva acció de govern.

Intervencions de David Cot i David Montalban

En primer lloc, David Cot va presentar el cartell dels actes del Dijous Sant on va explicar que la composició i el detall del cartell; amb la façana de Santa Maria, la llum, la boira, les llambordes i la figura de l’Armat, representen tot el que comporten aquests actes tan emblemàtics de la nostra Setmana Santa. Seguidament David Montalban va presentar la Revista dels Armats, essent la número 28 des que va començar l’any 1999. Va destacar la feina de tots els implicats en el desenvolupament de la mateixa, fent esment i pinzellada de les diferents seccions i escrits. A continuació David Cot, va presentar el cartell de la Passió 2027, enguany amb els gots de terrissa on s’ofereix el vi calent al públic, s’hi pot veure la silueta de la crucifixió.

La Sala de Cuirasses de la planta inferior amb el públic assistent

 

La cloenda de l’acte va anar a càrrec del Regidor Xesco Gomar, amb unes paraules d’agraïment i escalf dedicades a l’entitat pels valors que representa i per la projecció que fa de la nostra ciutat.

Avui dissabte 28, es presenta el cartell de la Processó Nit de Silenci.


 

 

Jordi Romagosa i Nebot 

dimecres, 21 de gener del 2026

En record de Fermín Manchado i Zambudio

2004 - Trobada d'Armats a Mataró. En Fermín com a Banderer, junt amb la resta d'estendards de les diferents agrupacions participants

Aquest passat 19 de gener, ens va arribar la trista notícia del traspàs del company Fermín Manchado i Zambudio, a l’edat de 77 anys. Recordem algunes pinzellades del seu pas per l’entitat i algunes imatges de l’arxiu.

1990 - Trobada d'Armats a Girona. En Fermín, el segon per l'esquerra

Es va incorporar a l’entitat ja adult, el 1990, entrant a formar part de les seccions de llança. Va estar desfilant al maniple fins a començament de segle. Va sortir de forma esporàdica a la Trobada de Mataró (2004) i a la sortida a Roma (2008), que seria la seva darrera participació. 

1994 - Dijous Sant. D'esquerra a dreta: Joan Rovira (+), Amadeu Llinàs (+), Fermín Manchado, Xavier Peláez (+) i Jordi Llinàs
 

Dins de l’entitat, la seva tasca al maniple va ser diversa, va començar, com hem dit, com a soldat de Llança, passant pocs anys després al grup de la Bandera, escortant-la i portant-la, junt amb els altres Options d'escorta. 

 

1996 - Recollida de la Bandera. D'esquerra a dreta: Jordi Llinàs, Amadeu Llinàs (+), Fermín Manchado i Joan Rovira (+)

Fora de l’àmbit estricte del maniple, va ser també membre de diferents juntes directives i va participar a la Passió, a les representacions de Valldemia i Santa Maria, on va fer uns anys de St. Pere. Sempre fèiem broma de les abraçades que ens fèiem a escena, ell com a Sant Pere i qui escriu com a Jesús.

1997 - Fermín Manchado com a Banderer de la Formació, escortat per Jordi Llinàs i Amadeu Llinàs (+)

Durant aquests anys de pertinença al Maniple, va participar a les Processons del Dijous i Divendres Sant a Mataró, a sortides emblemàtiques com la de Roma (2008), i a diferents concentracions d’Armats, com Girona (1990) i Mataró (2004). A la sortida de Roma va ser l'encarregat (juntament amb en Toribio Gutierrez) de portar tot el material en una furgoneta, viatjant amb vaixell.

2008 - Desfilada a Roma. En Fermín com a Optió de Tropa amb el Maniple concentrat al pati de la Residència Candia
 

Com a persona, sempre es podia fer broma amb ell, però també era seriós i exigent quan calia (no en va era una persona vinculada a activitats exigents que ara comentarem) i per això va encapçalar la reforma dels Estatus de l'entitat de l'any 2003.

2008 - Desfilada a Roma. El Maniple a la Plaça de Sant Pere

 

En l'àmbit ciutadà, en Fermín va formar part del govern municipal socialista durant tres mandats consecutius, entre els anys 1995 i 2007, sota les alcaldies de Manuel Mas i Joan Antoni Baron, on va ocupar la regidoria de Mobilitat. També va ser membre del consell de govern del Consorci del Port de Mataró, del consell d'Aigües de Mataró i va mantenir sempre un estret vincle amb la Creu Roja local.

L’any 1993 se li va atorgar el premi Armat i l’any 2015 va rebre la insígnia de plata pels 25 anys de soci. 

La vetlla s'ha dut a terme el dia 21 al Tanatori i no hi ha hagut acte de comiat. 

Vagin des d’aquí els nostres condols per a tota la seva família. Descansi en pau.


(Fotografies: Arxiu Armats)


Jordi Romagosa i Nebot